Barcelona - Rif - Figueres

Article de Toni García, regidor de la CUP de Figueres, publicat al setmanari Empordà

Abans de marxar de vacances sabia que havia d'escriure un article per aquestes dates. Vaig anar-me'n pensant que caldria recordar que en el passat ple municipal s'havia aprovat una moció, recolzada per bona part dels grups representats a l'Ajuntament de Figueres, per donar suport a les mobilitzacions del poble rifeny. Pensava que calia visualitzar un moviment de protesta pacífic que demana millores socials per una de les regions més empobrides del Marroc. A més, també calia recordar la lluita dels amazics per preservar la seva llengua i la seva cultura mil·lenària; cultura desprotegida i amenaçada per un estat centralista i poc democràtic que els discrimina políticament, culturalment i socialment. Sobretot perquè aquests fets tenen escassa repercussió en els mitjans de comunicació i perquè una part dels nostres conciutadans són originaris del Rif i tenen arrels amazigues.

Enmig, els atemptats de Barcelona i Cambrils.

A la meva tornada ja s'havia escrit molt sobre els atemptats. S'havia enfocat des de moltes perspectives: de forma lúcida, grollera o fins i tot insultant. Es falsejaven els fets i s'eludien responsabilitats (aquesta és una antiga ferum que no ens abandona). Tothom tenia una opinió del malson que havia patit la meva ciutat natal i moltes coses que voldria dir ja s'han dit, com la impactant carta de l'educadora social de Ripoll, o el clarificador article de Marcelo Soto, La lista de la classe. Què calia que fes? Escriure l'article com si no hagués ocorregut res? No escriure'l i deixar que els bàrbars intolerants interfereixen en les meves decisions? No vull ser insensible, però no vull que la por (i en tinc molta!) em faci renunciar a la meva llibertat.

No parlar en aquests moments, ara i aquí, de la solidaritat amb les justes demandes del poble rifeny entenc què és una doble equivocació: primer, perquè el terror em silencia fins i tot en aquells àmbits personals; i segon, perquè algú pot caure en l'error de barrejar-ho tot, de confondre les lluites socials amb el feixisme jihadista, de pensar que tots són iguals. I és que això no és una guerra de religions, ni d'Occident contra Orient, ni de nosaltres contra ells. I ha de quedar molt clara la línia que separa els uns dels altres. I qui són aquests altres? Aquells que volen imposar la seva ideologia totalitària, aquells que no accepten més veritat que el seu fanatisme, aquells que veuen en la força i en el terror l'únic argument vàlid. Jo sempre ho he anomenat feixisme. I els seus còmplices són aquells que comercien amb la vida i alguns amb la mort, per més que apareguin a les fotos amb cares compungides i responsables.

I nosaltres? Nosaltres som tots aquells que estimem la llibertat, que celebrem la diferència, que acceptem les nostres contradiccions, que no creiem en els absoluts i que refusem totes i cadascuna de les violències que s'exerceixen aquí i arreu.

Els dec un article a les amigues i els amics rifenys de Figueres i sé que estaré amb ells recolzant la seva justa causa, defensant la seva cultura. I que amb ells i amb tants altres, no cedirem a la por, malgrat tenir-la. I què no defallirem fins a aconseguir la llibertat pel Rif i per a tots els pobles.

A la meva tornada ja s'havia escrit molt sobre els atemptats. S'havia enfocat des de moltes perspectives: de forma lúcida, grollera o fins i tot insultant. Es falsejaven els fets i s'eludien responsabilitats